0.00

תוכן עניינים

אכילה של ילדים בזמן חופש: אתגרים והזדמנויות

חופשות, בין אם מדובר בקיץ, חגים או חופשות אחרות במהלך השנה, הן זמן שבו ילדים מתרחקים משגרה יומיומית, ובכלל זה משגרות האכילה. שינוי בזמני הארוחות המסודרים, ריבוי נשנושים ומתוקים – כל אלה הם פוטנציאל לשיבוש הרגל התזונה. לכן, צריך למצוא פתרונות, "מעקפים", ואולי אף לייצר הזדמנויות לשמירה ושיפור הרגלי תזונה בריאים. במאמר זה נעמוד על האתגרים וההזדמנויות הקשורים לאכילת ילדים בזמן חופש.

Playte - child eating ice cream -roman-odintsov

האתגרים

התנאים של חופשה, מייצרים כמה אתגרים אופייניים שיכולי לקלקל את הרגלי התזונה.

ארבעה "בלגנים" עומדים לפתחינו:

  1. בלגן בלו"ז – חוסר סדר באכילה: בזמן חופשה, ילדים נוטים לשנות את שעות השינה והפעילות שלהם, מה שמשפיע גם על זמני הארוחות. חוסר סדר זה עלול להוביל לדילוג על ארוחות או לאכילה מוגזמת בשעות מאוחרות של היום.
  2. בלגן בעין – חשיפה מוגברת לגירויים חיצוניים: בחופשה, ילדים מבלים לעיתים קרובות יותר מחוץ לבית, כמו בקניונים, פארקים ואירועים חברתיים. במקומות אלו יש גירויים רבים כמו דוכני מזון מהיר, מסעדות וקיוסקים, שמציעים מזונות שאינם בהכרח בריאים.
  3. בלגן בחיבור ראש-בטן – אכילה מתוך שעמום: ילדים רבים מוצאים את עצמם בחופשה ללא פעילות מובנית, מה שעלול להוביל לאכילה מתוך שעמום ולא מתוך רעב. התנהגות זו יכולה להוביל לצריכה מוגברת של מזון עתיר סוכר ושומן, בעיקר חטיפים וממתקים.
  4. בלגן בחוגים/חברים – חוסר פעילות גופנית: החופשות הן תקופה שבה ילדים יכולים לבלות יותר זמן במסכים ופחות זמן בפעילות גופנית. חוסר פעילות זו עשוי להוביל לעלייה במשקל ולפגיעה באיכות התזונה.

תוכן עניינים

אז מה עושים?

עם תכנון נכון, וקצת ניצול הזדמנויות, אפשר להתמודד עם האתגרים שמציב לנו החופש, ואפילו – לנצל את החופש כדי לעזור לילדים להגדיל את המגוון התזונתי שלהם ולהיחשף לדברים חדשים.

   1.  תכנון ארוחות משפחתי: החופשה היא זמן טוב למשפחות לבלות יחד סביב שולחן האוכל. תכנון משותף של ארוחות משפחתיות יכול להיות הזדמנות לחנך את הילדים לתזונה נכונה ומאוזנת. ניתן לשלב את הילדים בתכנון ובבישול הארוחות, מה שיגביר את מודעותם לתזונה בריאה. לעיתים קרובות, לא רק לילדים יש יותר זמן – אלא גם לכם, ההורים (ולו בלית ברירה, כי נאלצתם לקחת חופש). נצלו את הזמן הזה לתכנון ארוחות מיוחדות, להתנסויות שירחיבו את העניין, הסקרנות והחשיפה של הילדים למזון. נסו מתכונים חדשים יחד איתם, ותכננו ארוחות נושאיות ומיוחדות.

 

   2.  גיוון בתזונה: החופשה מאפשרת זמן לניסוי במאכלים חדשים וגיוון בתפריט המשפחתי. אפשר לנסות מתכונים חדשים, להכיר לילדים פירות וירקות שונים, ולהתנסות במטבחים שונים מהעולם.
הסבירות שילד יהיה מוכן לנסות משהו חדש ולא מוכר במהלך טיול בחו"ל, כשכולם לידו מתנסים בכל מיני מזונות וחוויות, הוא גדול יותר מאשר שיהיה מוכן להתנסות במשהו חדש ליד השולחן המוכר בבית.

 

   3.  שמירה על סדר יום: אף על פי שהחופשה שוברת את השגרה, חשוב לשמור על סדר יום מסוים שכולל שעות קבועות לארוחות. שמירה על סדר כזה יכולה לסייע במניעת אכילת יתר ותחושת רעב לא מבוקרת. צורה אחת היא להכריז על "חלון ארוחות", בדומה לבית מלון ("המטבח ייסגר בשעה 21:00 – מי שמעוניין לאכול ארוחת ערב, נא לאכול עד אז", או לחילופין – "אין ארוחת בוקר אחרי 11, ואי אפשר לאכול קורנפלקס וצ'יריוס אחרי השעה הזו. אם הגעתם לשעה הזו, קחו פרי וחכו בסבלנות לארוחת הצהריים").

 

   4.  עידוד לפעילות גופנית: החופשה מציעה זמן פנוי שבו ניתן לעודד את הילדים לעסוק בפעילות גופנית. טיולים, משחקי ספורט, רכיבה על אופניים ופעילויות חוץ נוספות יכולים לסייע בשמירה על משקל תקין ולתרום לבריאות הכללית.

 

   5.  כמובן, כמו שקניתם לילדים משחק חדש בסוני/נינטנדו לכבוד החופש, או ספר חדש, או אולי אפילו פאזל חדש, זה הזמן להתנסות ב-Playte, ולהתחיל לתת לילדים להכיר את משחקי הצלחת, שעוזרים לילד להגדיל את מגוון המזונות שהוא אוכל, להכיר מזונות חדשים, לשבת בכיף ליד השולחן, ולפתח אווירה חיוביות יותר לזמן הארוחה. החופש הוא זמן מושלם להתחיל להתנסות בקונספט המגניב והחדשני הזה.

Playte - rdne stock project - אבא וילד בארוחה בטבע
איך לייצר כיף בזמן ארוחה משפחתית?
Playte - cottonbro studio - ילד משחק עם ירקות
למה אסור לשחק עם אוכל?
Playte - karolina grabowska - אמא מעירה לילדה עם מחשב
איך לעזור לילד עם הפרעת קשב לאכול?
Playte - alina matveycheva - אמא מאכילה ילד
איך לעזור לילד שלא יושב לאכול?
Playte - yan krukau - ילדות שמחות ומשחקות עם פירות
איך משחקים עם אוכל בצורה בריאה חכמה?
Playte - אמא וילדה מיואשות עם פסטה
מה עושים כשהילדים אוכלים יותר מידי?

סיכום

האכילה של ילדים בזמן חופשה יכולה להוות אתגר לא פשוט עבור הורים, אך היא גם טומנת בחובה הזדמנויות משמעותיות. באמצעות תכנון נכון, מעורבות פעילה של הילדים והקפדה על הרגלים בריאים, ניתן להפוך את החופשה לתקופה שבה הילדים לא רק נהנים אלא גם מפתחים הרגלי אכילה טובים ובריאים שילוו אותם גם בעתיד.

Playte - rdne stock project - אבא וילד בארוחה בטבע
איך לייצר כיף בזמן ארוחה משפחתית?
Playte - ילד מלוכלך משוקולד
איך לתקן הרגלי אכילה של ילדים?
Playte - yan krukau - ילדות שמחות ומשחקות עם פירות
איך משחקים עם אוכל בצורה בריאה חכמה?
ילד לא רוצה לאכול Playte
איך לעזור לילד בררן באוכל?
Playte - cottonbro studio - ילד עם אזני ארנב וגזר
איך לעודד ילדים לאכול ירקות?
Playte - אמא וילדה מיואשות עם פסטה
מה עושים כשהילדים אוכלים יותר מידי?