0.00

תוכן עניינים

למה אסור לשחק עם אוכל?

תמיד אמור לנו שאסור, אבל אף פעם לא נימקו…

אז בפוסט הזה נבחן באמת את הסיבות התרבותיות, הפסיכולוגיות והמעשיות מדוע "אסור לשחק עם אוכל". 

תאמינו או לא, לא מדובר רק בסבתות פולניות.

Playte - cottonbro studio - ילד משחק עם ירקות

מדוע תרבויות שונות ברחבי העולם "לא אוהבות" משחק באוכל?

קצת מפתיע אולי למצוא את הפוסט הזה באתר שלנו, אבל חשוב לנו לפגוש גם את האנשים שחוששים ממשחק באוכל. זה לא ש"הם מוזרים": "לא לשחק עם האוכל" הוא קונספט שנמצא בתרבויות רבות מסביב לעולם, גם אם קצת מודגש עוד יותר באתוס הישראל (על הספציפיות באתוס הישראלי, מוזמנים לפוסט ייעודי לנושא).  

משחק באוכל נחשב לטאבו בתרבויות שונות ברחבי העולם מסיבות שונות. ראשית, לאוכל יש ערך תרבותי וחברתי משמעותי בחברות רבות. לעתים קרובות הוא נתפס כמשאב יקר שיש לכבד אותו ולא לבזבז אותו. ניתן לראות במשחק באוכל מעשה חסר כבוד, שכן הוא מתעלם מהמאמץ הכרוך בייצור והכנתו.

שנית, משחק עם אוכל יכול להיראות כסימן לחוסר בגרות או חוסר נימוסים. בתרבויות רבות, נימוסי שולחן מוערכים מאוד ונחשבים כהשתקפות של גידולו ומעמדו החברתי. משחק עם אוכל, כגון לזרוק אותו או יצירת בלגן, נתפס כהתנהגות ילדותית ולעתים קרובות הוא מיואש לשמור על תחושת עיצוב במהלך הארוחה.

יתר על כן, למשחק עם אוכל יכולות להיות גם השלכות מעשיות. מזון נועד לצרוך ולהזין את הגוף, לא משמש למטרות בידור. כאשר משחקים עם האוכל, הוא הופך מזוהם ואינו ראוי לצריכה. זה יכול להוביל לבזבוז מזון, המעורר דאגה בעולם שבו אנשים רבים עדיין סובלים מרעב ומחוסר ביטחון תזונתי. 

יחד עם זאת, הכותרת פה קצת מטעה. בתרבויות שונות, ושנים רבות לפני תרבות השפע, משחק עם אוכל מהווה חלק מטקסים דתיים או חברתיים. כתבנו על כך פוסט נפרד, מוזמנים להציץ. 

תוכן עניינים

הפסיכולוגיה מאחורי ה"טאבו"

אכן עשוי להיות היבט פסיכולוגי לטאבו נגד משחק באוכל. הסבר אפשרי אחד הוא שזה נוגד את הצורך האינסטינקטיבי שלנו בסדר ובמבנה. לבני אדם יש נטייה טבעית לסווג ולארגן את סביבתם, כולל המזון שהם צורכים. משחק עם אוכל משבש את הסדר הזה ויכול ליצור תחושה של אי נוחות או אי נוחות.

בנוסף, ניתן לראות במשחק עם אוכל סוג של מרד או התרסה נגד נורמות חברתיות. זה יכול להתפרש כדרך להפעיל שליטה או עצמאות, במיוחד עבור ילדים שעלולים להרגיש מוגבלים על ידי כללים וציפיות סביב התנהגות בזמן הארוחה. על ידי משחק עם האוכל שלהם, ייתכן שהם מחפשים תשומת לב או מנסים לבסס את האוטונומיה שלהם.

יתרה מכך, יתכנו אמונות תרבותיות ואמונות טפלות בבסיסן התורמות לסלידה ממשחק באוכל. בתרבויות מסוימות, אוכל קשור למשמעויות רוחניות או סמליות. מאמינים שטיפול לא נכון במזון או חוסר כבוד יכול להביא מזל רע או השלכות שליליות. אמונה זו משמשת כגורם מרתיע פסיכולוגי, ומחזקת את התפיסה שמשחק עם אוכל אינו רק בלתי מקובל מבחינה חברתית אלא גם נושא השלכות אפשריות.

לבסוף, ההיבט הפסיכולוגי של הטאבו עשוי לנבוע גם מהקשר בין אוכל להישרדות. מנקודת מבט אבולוציונית, בני האדם פיתחו אינסטינקט חזק להעריך ולהגן על מזון כאמצעי הישרדות. משחק באוכל עשוי לעורר תגובה תתמודעת שתופסת אותה כאיום על רווחתנו או בזבוז של משאב יקר. 

האם יש סיבות מעשיות לא לשחק עם האוכל?

בעיקרון כן. משחק עם אוכל יכול להוביל לבזבוז משאבים. ייצור מזון דורש משאבים יקרי ערך כמו מים, אנרגיה ואדמה. כאשר מתייחסים למזון כאל כלי משחק ולא כאמצעי פרנסה, הדבר עלול לגרום לבזבוז מיותר ולתרום לחוסר ביטחון תזונתי.
אבל האמת, שלסיבה זו יש ערך אם אתם חיים במרכז אפריקה או באזורים מסוימים בדרום אמריקה. בזבוז האוכל כתוצאה ממשחק בישראל או במערב הינו שולי לרווחתנו. אפשר לטעון (ואולי בצדק) שבזבוז אוכל בכלל חוטא כנגד כדור הארץ והצורך בכלכלה "ברת קיימא", אבל השאלה, כמו בכל דבר בחיים, תהיה המינון.
 

בנוסף, משחק באוכל עלול ליצור בלגן ולהקשות על שמירה על ניקיון והיגיינה. חלקיקי מזון יכולים להתפזר, מה שמוביל לתנאים לא היגייניים שעלולים למשוך מזיקים ולגרום לזיהום. זה חשוב במיוחד במסגרות ציבוריות כמו מסעדות או בתי ספר שבהם שמירה על ניקיון ובטיחות מזון היא חיונית.
בבית שלנו, זה פחות קריטי. 

יתרה מזאת, משחק עם אוכל יכול להיות לא מכבד את המאמצים והכישורים של אלה שהכינו אותו. בישול נחשב לרוב לצורת אמנות, ושפים משקיעים מאמצים רבים כדי ליצור מנות מושכות ויזואלית וטעימות. על ידי משחק באוכל, אנו מערערים את האומנות שלהם ומתעלמים מהזמן והמאמץ שהם השקיעו ביצירת ארוחה. אם אתם מרגישים שהילדים שלכם מקלקלים את היצירה שלכם… טוב, זה כבר לא למאמר הזה. 

Playte - rdne stock project - אבא וילד בארוחה בטבע
איך לייצר כיף בזמן ארוחה משפחתית?
Playte - אמא וילדה מיואשות עם פסטה
מה עושים כשהילדים אוכלים יותר מידי?
Playte Together - ילד וילדה משחקים
איך משחקים עם אוכל?
Playte - alina matveycheva - אמא מאכילה ילד
איך לעזור לילד שלא יושב לאכול?
Playte - yan krukau - ילדות שמחות ומשחקות עם פירות
איך משחקים עם אוכל בצורה בריאה חכמה?
Playte - ילד מלוכלך משוקולד
איך לתקן הרגלי אכילה של ילדים?

אז למה בכלל לשחק עם אוכל?

יכולות להיות כמה סיבות טובות לשחק עם אוכל.  

  • 1. מטרות חינוכיות:
    במסגרות חינוכיות מסוימות, משחק באוכל יכול לשמש ככלי ללמד ילדים על תזונה, קבוצות מזון והרגלי אכילה בריאים. על ידי שילוב פעילויות ומשחקים אינטראקטיביים, ילדים יכולים לפתח הבנה טובה יותר של החשיבות של ארוחות מאוזנות ובחירה במזון בריא.
    כן כן, פה אנחנו, Playte, משתלבים. 
  • 2. מטרות רגשיות:
    משחק הוא דרך מצוין לשפר את האווירה, ליצר חיבור, שמחה והתניה חיובית. לא סתם, מיליוני אימהות ואבות בעולם עושים לילדיהם "הנה בא מטוס….!". השימוש במשחק סביב אוכל יכול להוריד מתחים, מריבות והתניות שליליות, שנוצרו לילדים מסוימים סביב האוכל (כמו למשל ילדים עם טראומה של חנק בעברם, או ילדים עם רגישות חושית גבוה שנרתעים ממזונות רבים). 
  • 3. ביטוי אמנותי:
    אוכל יכול לשמש כמדיום לביטוי אמנותי, ובמקרים מסוימים ניתן לראות במשחק באוכל סוג של יצירתיות. אמנות אוכל ופסלי מזון הם דוגמאות שבהן אמנים מבצעים מניפולציות באוכל כדי ליצור תצוגות מדהימות מבחינה ויזואלית 
  • 4. חגיגות תרבות:
    בחלק מהתרבויות יש פרקטיקות מסורתיות הכוללות משחק עם אוכל במהלך חגיגות או טקסים ספציפיים. למשל, בפסטיבלים מסוימים, זריקת או מריחה של אוכל זה על זה היא דרך לבטא שמחה ואחדות. לפרקטיקות אלו יש משמעות תרבותית ומקובלות בהקשר של החגיגה. 

האם, או איך?

השאלה היא לא רק "האם לשחק עם האוכל" זה בסדר, אלא אולי יותר "איך לשחק עם האוכל". 

אם אנחנו עוסקים במטרות רגשיות וחינוכיות, לאופן שבו אנחנו משחקים משמעות כבירה. לכן, ב-Playte, הושקעה המון (המון) מחשבה באופן בו תכננו את המשחקים. הצורך לאזן בין ריגוש לבין "להיות בארוחה", בין תשומת הלב למשחק לתשומת הלב לצלחת קריטי כדי להשיג את המטרות שלנו לשיפור הרגלי תזונה. "לתקוע" אייפד מול ילד ללא ספק יעורר חוויה חיובית במובן מסויים, אבל במחיר כבד שבו הילד לא יהיה מודע למה או כמה אכל, לסיגנלים של הרעב או השובע שלו, ואפילו יש סיכוי שלא יזכור כלל מה, שבכלל אכל. 

סיכום

לסיכום, 

ישנן סיבות מסורתיות, שחלקן הן בין-תרבותיות, ל"למה לא לשחק עם האוכל". עם זאת, כמו דברים רבים אחרים, חלקן של הסיבות כבר לא רלוונטיות לנו כיום, פחות רלוונטיות בבית, ומאבדות את משמעותן מול יתרונות אפשריים של משחק עם האוכל, כמו מטרות חינוכיות ורגשיות, שיכולות לתרום רבות לילד שלנו. השאלה היא איך לשלב משחק באוכל, כשיש לנו מטרות מוגדות. וזה, כבר העבודה שלנו ב-Playte. 

Playte - ילדות משחקות בצלחת משחק להאכיל ת׳קרוקודיל
Playte - karolina grabowska - אמא מעירה לילדה עם מחשב
איך לעזור לילד עם הפרעת קשב לאכול?
Playte - mikhail nilov - ילדה רצינית מול צלחת ירקות
איך לעזור לילדים שמתקשים בזמן הארוחה?
Playte - ילד במטבח מציג ירקות
איך לעודד ילדים לאכול בריא?
Playte - alina matveycheva - אמא מאכילה ילד
איך לעזור לילד שלא יושב לאכול?
Playte - child eating ice cream -roman-odintsov
אכילה של ילדים בזמן חופש: אתגרים והזדמנויות
Playte - yan krukau - ילדות שמחות ומשחקות עם פירות
איך משחקים עם אוכל בצורה בריאה חכמה?